Mūsų adresas

Budrio g. 7, 57164, Kėdainiai

Telefonas ir faksas

(8 347) 57 186
(8 685) 77 209

Share on facebook
Share on email
Share on print

GEGUŽĖS 31 D. PASAULINĖ DIENA BE TABAKO

Kiekvienais metais gegužės 31 d. minima Pasaulinė diena be tabako. Norime Jums priminti, kad atliktais moksliniais tyrimais įrodyta, jog surūkant 25 cigaretes per dieną tikimybė mirti nuo onkologinių ligų išauga net 25 kartus. Rūkymas yra siejamas su daugiau nei 10 skirtingų rūšių onkologinių ligų ir daugybe kitų sekinančių ligų.

Kodėl rūkymas yra toks žalingas mūsų sveikatai?

Tabako dūmuose yra per 4 000 skirtingų cheminių medžiagų ir daugelis jų – kancerogeniškos (medžiaga, kuri organizme sukelia ar paskatina vėžinių susirgimų vystymąsi). Keturios mums gerai žinomos sudedamosios dalys: kancerogenai, nikotinas, anglies monoksidas ir dervos. Visos šios sudedamosios dalys yra ypač kenksmingos mūsų sveikatai. Pavyzdžiui: tarp kancerogenų yra benzenas, piridinas, formadelhidas, amoniaks, vanenilio cianidas, acetonas ir arsenas. Jie gali tiesiogiai pažeisti ląstelių DNR ir aktyvinti snūduriuojančius vėžio genus. Nikotino tiesioginis poveikis yra: padidėjęs širdies dažnis, odos kapiliarų susitraukimas, padidėjęs kraujospūdis, neigiamas poveikis nuotaikai ir elgesiui, nerimas ir drebulys. Anglies monoksidas – nuodingos dujos, kurios lengvai susijungia su hemoglobinu ir sudaro karboksihemoglobiną, todėl apie 15 proc. rūkančiųjų kraujo gali po organizmą vietoje deguonies išnešioti anglies monoksidą.  Dervos – rūkančiam žmogui įkvėpus cigaretės dūmai kondensuojasi ir apie 70 proc. juose esančių dervų susikaupia plaučiuose, moksliškai ištirta, kad tai sukelia vėžinius susirgimus.

Su rūkymu susijusių rizikų apibendrinimas:

  • Priešlaikinis senėjimas;
  • Odos raukšlės;
  • Koronarinė širdies liga – rūkantiems rizika išauga 2 kartus;
  • Širdies ligos;
  • Sukietėjusios arterijos – periferinių arterijų ligos ir gangrena;
  • Padidėjęs nerimas ir depresijos rizika;
  • Vėžys – plaučių, burnos, nosies ir gerklės, gerklų, stemplės.
  • Vėžys – kasos, šlapimo pūslės, skrandžio ir inkstų;
  • Leukemija, limfoma, mieloma ir kiti imuniteto sutrikimų nulemti onkologiniai susirgimai;
  • Skrandžio opos;
  • Pablogėjęs regėjimas;
  • Demencija, atminties praradimas;
  • Nevaisingumas ir ankstyva menopauzė;
  • Lėtinis bronchitas;
  • Psichologinės ligos;
  • Ir kt.

Remiantis Prof. Robert Thomas „Gyvenimas susirgus vėžiu ir patarimai, kaip nesusirgti“ 2020 m. išleista knyga, išskiriami šie patarimai, kaip mesti rūkyti:

  1. Paskirkite datą ir jos laikykitės. Nusistatykite datą. Daugelis žmonių, kuriems pavyko mesti rūkyti, daro tai iš karto, o ne pamažu mažindami cigarečių kiekį.
  2. Būkite užimti. Užimtumas padeda atitraukti mintis nuo rūkymo. Išmeskite visas pelenines, žiebtuvėlius ir neatidarytus cigarečių pakelius.
  3. Gerkite daug skysčių. Visuomet po ranka turėkite stiklinę vandens ir po truputį gurkšnokite – tai gali padėti.
  4. Būkite aktyvūs. Nevažiuokite automobiliu, geriau eikite pėsčiomis, pradėkite lankyti sporto klubą ar treniruotes. Fizinis aktyvumas padeda atsipalaiduoti ir pakelti nuotaiką.
  5. Pakeiskite dienotvarkę. Stenkitės vengti vietų, kur anksčiau rūkydavote (bent iš pradžių).
  6. Prasiblaškykite. Išmėginkite ką nors visiškai kitokio. Nustebinkite save.
  7. Jokių pasiteisinimų. Nenaudokite krizių ar netgi gerų naujienų kaip pasiteisinimo surūkyti „vieną paskutinę cigaretę“.
  8. Mąstykite pozityviai. Mesdami rūkyti žmonės dažnai užsidaro savyje, jų nuotaikos kinta ir jiems sunku susitelkti, bet priminkite sau, kad tai netrukus praeis.
  9. Palepinkite save. Už sutaupytus pinigus nusipirkite ką nors ypatingą, ko anksčiau sau neleisdavote.
  10. Žiūrėkite, ką valgote. Stenkitės neužkandžiauti riebiais užkandžiais. Geriau rinkitės daržoves, vaisius.
  11. Gyvenkite šia diena. Kiekviena diena be cigarečių gerai veikia jūsų širdį, sveikatą, šeimą ir sąskaitą banke.

Taip pat Jums gali padėti mesti rūkyti paramos grupės. Metantiems rūkyti skirtos paramos grupės gali padėti pasijusti ne tokiems vienišiems, mėginant atsisakyti šio įpročio. Jūs jausite abipusę paramą, supratimą bei palaikymą. Specializuotos klinikos skirtos rūkantiems žmonėmis gali net  3 kartus padidinti asmens šansus mesti rūkyti.

Sveikata mūsų rankose – todėl atsisakykime žalingų įpročių jau dabar, kad galėtume džiaugtis gera sveikata visą gyvenimą.

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą Agnė Venckutė

Taip pat skaitykite

KARANTINAS PRATĘSIAMAS IKI GRUODŽIO 17 D.

Atsižvelgdama į nepalankią koronaviruso (COVID-19) epidemiologinę situaciją Lietuvoje ir pasaulyje, Vyriausybė trečiadienį nusprendė pratęsti šalyje galiojantį karantiną iki gruodžio 17 d. Ministrų

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos

SLAPUKŲ POLITIKA Mūsų interneto svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies), todėl šiame skyriuje jums pateikiama informacija apie tai, kas yra slapukai kaip jie naudojami ir kaip jums apsispręsti, ar slapukus palikti, ar pašalinti. Kas yra slapukai? Slapukas (angl. cookie) – tai mažas tekstinis failas, kurį interneto svetainė įrašo į Jūsų kompiuterio arba mobilaus prietaiso naršyklę, kai Jūs apsilankote svetainėje. Sekantį kartą apsilankius svetainėje šis failas gali būti nuskaitytas, kad svetainė galėtų atpažinti Jūsų kompiuterį ar mobilųjį prietaisą. Slapukai įprastai naudojami šiais tikslais: Techniniai slapukai: padeda rodyti jums svetainę, padeda užtikrinti jos funkcionalumą, sukurti vartotojo paskyrą, prisijungti ir tvarkyti užsakymus. Šie techniniai slapukai yra būtini tinkamam svetainės funkcionavimui. Funkciniai slapukai: šie slapukai prisimena jūsų pageidaujamą kalbą, paieškas ir anksčiau peržiūrėta informaciją. Šiuos slapukus galima naudoti ir registracijos informacijai prisiminti, kad kaskart apsilankius svetainėje jums nereikėtų iš naujo įvesti prisijungimo duomenų. Šie funkciniai slapukai nėra būtini svetainei funkcionuoti, tačiau prideda funkcionalumo ir pagerina svetaine patirtį. Analitiniai slapukai: padeda optimizuoti ir pagerinti svetainę, suprasti reklamų ir komunikacijos efektyvumą. Galima rinkti duomenis apie peržiūrėtus internetinius puslapius, iš kurių puslapių atėjote, kokius el. laiškai atveriami ir į kuriuos sureaguota bei informaciją apie datą ir laiką. Tai taip pat reiškia, kad galima naudoti informaciją apie vartotoją ir tai, kaip naudojate svetainę, pavyzdžiui, apsilankymo dažnumą, paspaudimų skaičių tam tikrame puslapyje, naudotus paieškos žodžius ir kt. Tai gali apimti ir reklamas trečiųjų šalių svetainėse. Komerciniai slapukai: naudojame savo ir trečiųjų šalių slapukus, kad savo bei kitose svetainėse rodytume suasmenintą reklamą. Tai vadinama „pakartotine rinkodara“, kuri pagrįsta naršymo veiksmais, pavyzdžiui, jūsų ieškotomis, peržiūrėtomis prekėmis. Ką galite pasirinkti? Apsilankę interneto svetainėje galite pasirinkti, ar norite naudoti slapukus. Slapukus galite valdyti ir (arba) ištrinti pagal savo pageidavimus. „Internet Explorer“, „Safari“, „Firefox“, „Chrome“ ar kitos naršyklės nustatymuose galite pasirinkti, kuriuos slapukus norite priimti ir kuriuos atmesti. Galite ištrinti visus jūsų kompiuteryje jau esančius slapukus, o daugumoje naršyklių galite nustatyti, kad slapukai nebūtų įrašomi. Šių nustatymų buvimo vieta priklauso nuo jūsų naudojamos naršyklės. Daugumoje naršyklių galima: patikrinti, kokie slapukai yra įrašyti, ir ištrinti atskirus slapukus; blokuoti trečiųjų šalių slapukus; blokuoti slapukus iš konkrečių interneto svetainių; blokuoti visų slapukų siuntimą; uždarant naršyklę ištrinti visus slapukus. Jei nesutinkate, kad į kompiuterį ar kitą įrenginį būtų įrašomi slapukai, galite bet kada atšaukti sutikimą juos naudoti pakeitę nustatymus ir ištrynę įrašytus slapukus. Jei pasirinkote ištrinti slapukus, nepamirškite, kad bus pašalintos ir visos nustatytos parinktys. Be to, visiškai užblokavus slapukus, daug interneto svetainių neveiks tinkamai. Norėdami daugiau sužinoti apie slapukus ir kaip juos tvarkyti ar pašalinti, tiesiog apsilankykite puslapyje www.allaboutcookies.org ir jūsų naršyklės pagalbos puslapyje. Mūsų interneto tinklalapyje naudojamų slapukų sąrašas Slapukų tipai: nuolatiniai slapukai, saugomi ir nustatomi vartotojo kompiuteryje tam tikram laikui ir naudojami pakartotinai apsilankius Interneto tinklalapyje; Slapukų pavadinimas Aprašas Slapukų tipas cookieconsent_dismissed, įvairūs pavadinimai Tinklalapio slapukai naudojami, kad gauti informaciją ar lankytojas susipažino su slapukų naudojimo politiką. Slapukai nustatomi konkrečiam laikotarpiui.

Uždaryti