Mūsų adresas

Budrio g. 7, 57164, Kėdainiai

Telefonas ir faksas

(8 347) 57 186
(8 685) 77 209

Share on facebook
Share on email
Share on print

JUDĖJIMO SVEIKATOS LABUI DIENA

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras primena, kad gegužės 10 d. visame pasaulyje minima tarptautinė Judėjimo sveikatos labui diena. Šios dienos minėjimą dar 2000 m. inicijavo Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ir šios iniciatyvos įsteigimas buvo moksliškai pagrįstas PSO ataskaitos išvadomis. PSO ataskaitos išvadose buvo nurodyta, kad svarbiausios lėtinių neinfekcinių ligų (toliau – LNL) plitimo ir didelio mirtingumo nuo jų priežastys yra nesveika mityba, rūkymas, alkoholio vartojimas ir mažas fizinis aktyvumas. Fizinis pasyvumas pagal reikšmę yra ketvirta iš svarbiausių mirties priežasčių visame pasaulyje. Todėl nuo 2003 m. gegužės 10 d. kasmet per tarptautinę Judėjimo sveikatos labui dieną PSO valstybės narės raginamos visokeriopai skatinti fizinę veiklą nacionaliniu bei tarptautiniu lygiu. Tačiau praėję ir šie metai yra ypač sudėtingi dėl COVID-19 pandemijos ir kiekviena atskira valstybė narė turi planuoti ir organizuoti veiklas pagal situaciją.

Šios dienos iniciatyvos turi keturis pagrindinius tikslus:

  • didinti visuomenės informuotumą apie fizinio aktyvumo naudą LNL prevencijai;
  • skatinti aktyviai panaudoti kitų valstybių gerąją patirtį akcentuojant neabejotiną fizinio aktyvumo naudą;
  • didinti gyventojų fizinį aktyvumą visose galimose srityse (laisvalaikio, transporto, namų ir ūkio) ir vietose (namie, parkuose, skveruose, paplūdimiuose, pamiškėse, sodybose ir kt.). Žinoma, šiuo metu visų svarbiausia griežtai laikytis būtinų pandemijai stabdyti priemonių: karantino, izoliacijos, socialinės distancijos, išskirtinės asmens higienos, čiaudėjimo ir kosėjimo reikalavimų, asmeninių apsaugos priemonių dėvėjimo visose uždarose erdvėse, keisti socialinius tarpusavio bendravimo įpročius bei normas, kol nėra sukurtas bendruomeninis imunitetas su vakcinacijos pagalba.
  • skatinti sveikai palankų elgesį ir gyvenimo būdą bei per sportą ir fizinę veiklą spręsti kitus su sveikata susijusius klausimus. Pavyzdžiui, mažinti rūkymo paplitimą, propaguoti sveiką mitybą, mažinti stresą ir socialinę izoliaciją.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistai pateikia keletą paprastų, praktiškai naudingų patarimų, kaip galėtumėte užsiimti sveika fizine veikla būdami namie, lauke, parke, sodyboje ar kur kitur, kol gyvenimą apriboja pandemija ir karantinas:

  • Kasdien eikite pasivaikščioti, pabėgioti ar pasivažinėti dviračiu, paspirtuku ar riedlente, žaisti aktyvių žaidimų (jei tik leidžia oro sąlygos) – paspardyti kamuolį, pamėtyti į krepšį, pažaisti badmintoną ar lauko tenisą ir pan., pašokinėti per šokdynę ar specialias šokinėjimo virves ar tiesiog truputį pasimankštinti ant lauko treniruoklių arba be jų ir tiesiog giliai pakvėpuoti lauke. Tačiau nepamirškite, kad privalu laikytis būtino ne mažiau kaip 2 m atstumo tarp žmonių ir nesirinkti didelėmis grupėmis, išskyrus šeimas. Kartu galite išsivesti savo ar draugų augintinius. Atminkite, kad užsikrėsti oro lašeliniu būdu būnant lauke (kur gera, natūrali oro cirkuliacija) rizika yra daug kartų mažesnė nei būnant patalpoje.
  • Jei dirbate namie ir darbo laiką leidžiate žiūrėdami į kompiuterį, būtinai padarykite pertraukas lengviems pratimams ar tiesiog pasirąžykite. Svarbu, kad ilgai pasyviai nesėdėtumėte, nes su laiku tai gali neigiamai atsiliepti jūsų sveikatai. Atsistokite ir keletą minučių pabūkite išsitiesę ar pasimankštinkite. Arba mankštą pakeiskite aktyviu darbo vietos tvarkymu (nusivalykite dulkėtus paviršius drėgna servetėle, išsisiurbkite patalpas, dažnai dezinfekuokite naudojamų paviršius ir pan.). Tai ne tik fizinis aktyvumas, o šiuo metu namų ir darbo aplinkos priežiūra. Ilgai sėdintiems rekomenduojama nedideles judrias pertraukas daryti bent kas 60 minučių.
  • Jeigu mėgstate mankštintis savarankiškai, išbandykite internetinius vaizdo įrašus su įvairiomis mankštomis. „YouTube“ kanalas yra puiki vieta ieškoti nemokamų patarimų ir pratimų, kuriuos galite atlikti būdami namuose. Galite naudoti kūno mankštinimo programas ir savo išmaniajame telefone. Kad mankštintis būtų lengviau ir linksmiau, sportuodami klausykitės mėgstamos muzikos. Būtina, kad ji atitiktų jūsų mankštinimosi stilių bei tempą. Tinkamai parinkta muzika sukuria reikiamą nuotaiką, skatina judėti atitinkamu ritmu ir pasiekiami geresni rezultatai.
  • Vaikams, kurie mokosi namuose, galime pasiūlyti populiarių nemokamą fizinio aktyvumo pratimų tinklalapį  https://www.gonoodle.com/. Be to, nepamirškite, kad vaikai labai noriai mankštinasi su kitais šeimos nariais ir tokiu būdu lengviau formuojasi jų naudingi sveikatai įpročiai.
  • Dar viena labai puiki fizinė veikla yra šokis. Tiesiog įsijunkite mėgstamą muziką ir šokite. Tai galite daryti vieni arba su savo šeimos nariais, arba net su daugiabučio kaimynais balkonuose ar lauke. Vaikai gali puikiai prisijungti prie šios veiklos.
  • Atlikite įvairius darbus sode, darže, sodyboje, sklype, gėlyne ar vejoje. Taigi nugrėbkite veją, nubalinkite vaismedžius, purenkite dirvą, išravėkite prižėlusias piktžoles, įterpkite trąšas, sodinkite ir sėkite jums patinkančius augalus ir gėles, laistykite juos. Vėliau bus smagu pamatyti savo darbo rezultatus.
  • Pavasarį tinkamas metas valyti namus, palėpes, rūsius, balkonus ir pan. Žiema baigėsi, ilgesnės ir šiltesnės tapo dienos, kai galima energingai valyti, tvarkyti, rūšiuoti, remontuoti ir t. t. Visi šie darbai yra puikus fizinis aktyvumas, kuris padeda išvalyti aplinką nuo šiukšlių, purvo, dulkių ir net galimų ligų sukėlėjų. Tai dvigubai naudinga.
  • Kai savarankiškai mankštinatės namie, būkite kūrybingi ir naudokite jau turimus namų apyvokos daiktus fiziniam aktyvumui. Jeigu neturite gimnastikos kilimėlio (kalanetikai, pilatesui, jogai, raumenų tempimo pratimams ir kt.), jį galima pasidaryti iš apkloto lovai, antklodės ar miegmaišio. Jeigu namuose turite didelį pripučiamą kamuolį, jis tiks įvairiems pusiausvyros, laikysenos ir jėgos pratimams (kamuolį rinkitės pagal ūgį); jeigu turite elastinės gumos, ji tiks rankų, kojų, liemens jėgai ir ištvermei treniruoti, o gimnastikos lankas − liemens raumenims ir grakščiai talijai formuoti ir t. t. Nedidelis, bet tvirtas suoliukas, tvirta taburetė ar kėdė su atrama taps puikiomis pagalbinėmis priemonėmis įvairiems mankštos pratimams atlikti. Jėgos treniruotėmis galima užsiimti ir namuose, visai nebūtina brangi papildoma įranga (pavyzdžiui, jėgos treniruokliai). Atsispaudimai iš įvairių padėčių, prisitraukimai, atsispaudimai nuo kėdės, pritūpimai (ant dviejų ar vienos kojos) ir kiti su kūno svoriu atliekami pratimai gali sėkmingai padidinti jūsų raumenų jėgą. Naudokite butelius su mineraliniu vandeniu kaip papildomus svorius.

Taip pat, Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras primena kaip skatinti  fizinį aktyvumą tėvams su vaikais:

  1. Įtraukite vaikus į namų ruošos darbus (kartu tvarkykite namus, atlikite darbus sode ar tvarkant aplinką ir pan.);
  2. Kartu žaiskite fiziškai aktyvius žaidimus (šokite, mėtikite ar spardykite kamuolį, šokinėkite per šokdynę, važinėkite dviračiais ir pan.);
  3. Leiskite laisvalaikį gamtoje (leiskitės į kelionę mišku, įkopkite į kalvą, tyrinėkite gamtą ir pan.);
  4. Kiekvieną dieną pildykite fizinio aktyvumo dienyną (žymėkite kiek laiko ir kokią fizinę veiklą atlikote, planuokite veiklas);
  5. Susikurkite motyvacinę sistemą šeimoje (už tam tikrą žingsnių kiekį, aktyvių minučių kiekį, atliktus darbus ar kitus fizinio aktyvumo parametrus per dieną/per savaitę susikurkite apdovanojimus/prizus).

Parengė Visuomenės sveikatos specialistė vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą Sonata Aleknaitė pagal SMLPC informaciją.

Taip pat skaitykite

ŠIAURIETIŠKOJO ĖJIMO UŽSIĖMIMAI 65+ ASMENIMS

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras įgyvendinant valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo 2020 metų lėšomis finansuojamą projektą „Traumų ir sužalojimų (įskaitant skendimus)

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies). Sutikdami, paspauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos

SLAPUKŲ POLITIKA Mūsų interneto svetainėje naudojame slapukus (angl. cookies), todėl šiame skyriuje jums pateikiama informacija apie tai, kas yra slapukai kaip jie naudojami ir kaip jums apsispręsti, ar slapukus palikti, ar pašalinti. Kas yra slapukai? Slapukas (angl. cookie) – tai mažas tekstinis failas, kurį interneto svetainė įrašo į Jūsų kompiuterio arba mobilaus prietaiso naršyklę, kai Jūs apsilankote svetainėje. Sekantį kartą apsilankius svetainėje šis failas gali būti nuskaitytas, kad svetainė galėtų atpažinti Jūsų kompiuterį ar mobilųjį prietaisą. Slapukai įprastai naudojami šiais tikslais: Techniniai slapukai: padeda rodyti jums svetainę, padeda užtikrinti jos funkcionalumą, sukurti vartotojo paskyrą, prisijungti ir tvarkyti užsakymus. Šie techniniai slapukai yra būtini tinkamam svetainės funkcionavimui. Funkciniai slapukai: šie slapukai prisimena jūsų pageidaujamą kalbą, paieškas ir anksčiau peržiūrėta informaciją. Šiuos slapukus galima naudoti ir registracijos informacijai prisiminti, kad kaskart apsilankius svetainėje jums nereikėtų iš naujo įvesti prisijungimo duomenų. Šie funkciniai slapukai nėra būtini svetainei funkcionuoti, tačiau prideda funkcionalumo ir pagerina svetaine patirtį. Analitiniai slapukai: padeda optimizuoti ir pagerinti svetainę, suprasti reklamų ir komunikacijos efektyvumą. Galima rinkti duomenis apie peržiūrėtus internetinius puslapius, iš kurių puslapių atėjote, kokius el. laiškai atveriami ir į kuriuos sureaguota bei informaciją apie datą ir laiką. Tai taip pat reiškia, kad galima naudoti informaciją apie vartotoją ir tai, kaip naudojate svetainę, pavyzdžiui, apsilankymo dažnumą, paspaudimų skaičių tam tikrame puslapyje, naudotus paieškos žodžius ir kt. Tai gali apimti ir reklamas trečiųjų šalių svetainėse. Komerciniai slapukai: naudojame savo ir trečiųjų šalių slapukus, kad savo bei kitose svetainėse rodytume suasmenintą reklamą. Tai vadinama „pakartotine rinkodara“, kuri pagrįsta naršymo veiksmais, pavyzdžiui, jūsų ieškotomis, peržiūrėtomis prekėmis. Ką galite pasirinkti? Apsilankę interneto svetainėje galite pasirinkti, ar norite naudoti slapukus. Slapukus galite valdyti ir (arba) ištrinti pagal savo pageidavimus. „Internet Explorer“, „Safari“, „Firefox“, „Chrome“ ar kitos naršyklės nustatymuose galite pasirinkti, kuriuos slapukus norite priimti ir kuriuos atmesti. Galite ištrinti visus jūsų kompiuteryje jau esančius slapukus, o daugumoje naršyklių galite nustatyti, kad slapukai nebūtų įrašomi. Šių nustatymų buvimo vieta priklauso nuo jūsų naudojamos naršyklės. Daugumoje naršyklių galima: patikrinti, kokie slapukai yra įrašyti, ir ištrinti atskirus slapukus; blokuoti trečiųjų šalių slapukus; blokuoti slapukus iš konkrečių interneto svetainių; blokuoti visų slapukų siuntimą; uždarant naršyklę ištrinti visus slapukus. Jei nesutinkate, kad į kompiuterį ar kitą įrenginį būtų įrašomi slapukai, galite bet kada atšaukti sutikimą juos naudoti pakeitę nustatymus ir ištrynę įrašytus slapukus. Jei pasirinkote ištrinti slapukus, nepamirškite, kad bus pašalintos ir visos nustatytos parinktys. Be to, visiškai užblokavus slapukus, daug interneto svetainių neveiks tinkamai. Norėdami daugiau sužinoti apie slapukus ir kaip juos tvarkyti ar pašalinti, tiesiog apsilankykite puslapyje www.allaboutcookies.org ir jūsų naršyklės pagalbos puslapyje. Mūsų interneto tinklalapyje naudojamų slapukų sąrašas Slapukų tipai: nuolatiniai slapukai, saugomi ir nustatomi vartotojo kompiuteryje tam tikram laikui ir naudojami pakartotinai apsilankius Interneto tinklalapyje; Slapukų pavadinimas Aprašas Slapukų tipas cookieconsent_dismissed, įvairūs pavadinimai Tinklalapio slapukai naudojami, kad gauti informaciją ar lankytojas susipažino su slapukų naudojimo politiką. Slapukai nustatomi konkrečiam laikotarpiui.

Uždaryti