Pasaulinė sveikatos organizacija 1987 m. paskelbė gegužės 31-ąją Pasauline diena be tabako.
Šią dieną visi rūkantieji skatinami bent vieną dieną nerūkyti. Visuomenė skatinama susipažinti su rūkymo žala ir pasauline tabako epidemija.
Kiekvienais metais Pasaulinės dienos be tabako diena skiriama atkreipti dėmesį į skirtingas, su rūkymu susijusias, problemas. 2020 m. Pasaulinės dienos be tabako dienos tikslas atkreipti jaunimo dėmesį ir atskleisti tabako pramonės įmonių taikomas ir į jaunimą orientuotas sistemingas, agresyvias ir atkaklias taktikas.
Šių metų PSO inicijuota kampanija „Pasižadu mesti rūkyti“ (angl. Commit to Quit) siekia paskatinti žmones visame pasaulyje atsisakyti šio žalingo įpročio.
Kaip tabako pramonė manipuliuoja žmonėmis norėdami pritraukti naujų vartotojų?
Padidėjus informuotumui apie tabako vartojimo žalą ir per pastarąjį dešimtmetį sustiprėjus pasaulinėms tabako kontrolės priemonėms, tabako vartojimas sumažėjo. Tai paskatino tabako pramonę iš naujo apsvarstyti senąją taktiką, kad būtų galima atkurti jos sugadintą reputaciją ir užsitikrinti naujos kartos vartotojus.
Tabako pramonė padarė gerai ištirtus, paskaičiuotus bandymus pertvarkyti ir pakeisti prekės ženklą, kad išlaikytų pelningumą. Buvo pristatyti cigarečių filtrai ir vadinamieji „lengvi“ bei „švelnūs“ tabako gaminiai, kaip alternatyva mesti rūkyti. Tikslas buvo sumažinti tabako vartotojų suvokimą apie riziką ir žalą sveikatai bei pakenkti veiksmingai tabako kontrolės politikai. Tokia klaidinanti rinkodara tęsiasi ir šiandien, kai pramonė pasisako už žalos mažinimo metodą, naudodama naujus produktus, tokius kaip elektroninės nikotino tiekimo sistemos ir elektroninės ne nikotino tiekimo sistemos, paprastai vadinamos „e-cigaretėmis“, ir kaitinamojo tabako gaminiai.
Strategijos nukreiptos į jaunimą
Elektroninės cigaretės dažnai reklamuojamos kaip „sumažintos rizikos“, „be dūmų“, „socialiai priimtinos“ vartojimo prekės. Šios reklamos strategijos gali atkurti rūkymą ir paskatinti ilgalaikę nikotino produktų sukeliančių priklausomybę, kurie, kaip ir tabakas, neabejotinai kenkia vartotojui, o yra vaizduojami kaip sveikesnė alternatyva. Tabakas ir su juo susijusios pramonės šakos pasinaudoja tuo, kad ilgalaikis elektroninių cigarečių poveikis sveikatai dar nebuvo nustatytas ir nėra reglamentuotas daugumoje šalių, tai leidžia joms išvengti tabako reklamos draudimų ir skatinti jų gaminių naudojimą.
Kai kurie gamintojai taip pat linkę kalbėti apie elektronines cigaretes ir kaitinamojo tabako gaminius kartu, tuo sukeldami painiavą potencialiems vartotojams ir apsunkindami skirtumą tarp tabako ir ne tabako gaminių. Šie socialinio padėties nustatymo metodai, kartu su strategine rinkodaros taktika, yra ypač veiksmingai nukreipti į vaikus ir paauglius ir turi potencialą palaikyti priklausomybę nuo nikotino jaunimui visame pasaulyje.
Pagrindinės tabako įmonių manipuliacijos jaunimu
- Tabako gaminiuose naudojami jaunimui patrauklūs skoniai (vyšnių, kramtomosios gumos ar cukraus vatos ir kt.), kurie skatina juos vartoti tabako gaminius neįvertinant sukeliamos rizikos sveikatai.
- Elegantiški dizainai ir patrauklios formos prekės, kurios gali būti lengvai nešiojamos ir yra apgaulingos (tabako gaminiai atrodantys kaip USB kištukai, tušinukai, saldainiai ir kt.).
- Gaminių, kaip sukeliančių „mažesnę žalą“ arba „švaresnių“ alternatyvų tradiciniams tabako gaminiams, reklama be moksliškai pagrįstų įrodymų.
- Garsių ir įtakingų asmenų rėmimas bei tabako pramonės įmonių remiami konkursai, skirti reklamuoti tabako gaminius.
- Teisinis bylinėjimasis, skirtas susilpninti įvairių tabako gaminių teisinį reguliavimą ir kontrolę, įskaitant įspėjamąsias etiketes, reklamas pardavimo vietose ir teisės aktus, ribojančius šių gaminių pasiekiamumą ir rinkodarą, skirtą jaunimui ir vaikams (įstatymus draudžiančius tabako gaminių pardavimą ir reklamą šalia mokyklų).
Informacijos šaltiniai: Pasaulio sveikatos organizacija,
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas